Brodski dnevnik: Mamma Mia 2022.

Kako smo brodili jedanaest dana: bebač, dječačić, djevojčica, pas i četvero odraslih

Postoji Pravilnik o brodskim ispravama i knjigama brodova unutarnje plovidbe iz 1998. koje je izdalo nadležno ministarstvo. U njemu piše što je i kako se vodi brodski dnevnik:

“(1) Brodski dnevnik za brod unutarnje plovidbe, čije je vođenje predviđeno odredbom članka 57. točka 1. Zakona, mora sadražavati podatke o imenu ili oznaci i vrsti broda, pristaništu upisa, broju upisa, istisnini i nosivosti broda te o ukupnoj snazi porivnog postrojenja.

(2) U brodski dnevnik iz st. 1. ovog članka upisuju se:

1. hidrometeorološki podaci koji se odnose na: vremenske uvjete, temperaturu zraka i vodostaj kod kojega se označuje i vodomjerna stanica prema kojoj se brod orijentira,

2. podaci o kretanju i radu broda, s podacima o polasku, dolasku i iznimnom zadržavanju broda,

3. sastav i oblik povorke, težina tereta i gaz broda,

4. podaci o uzimanju i ostavljanju brodova iz vuče,

5. podaci o smjenama članova posade u kormilarnici i strojarnici na radnim mjestima za koja su potrebna ovlaštenja za obavljanje poslova na brodu,

6. važne napomene u toku plovidbe, koje obuhvaćaju osobito podatke,

7. izmjerenim dubinama u plovnom putu, obilježavanju i nastalim promjenama na plovnom putu,

8. pretrpljenim nezgodama i havarijama broda

9. značajnijim popravcima i radovima izvršenim na brodu za vrijeme putovanja,

10. promjenama brojnog stanja i sastava posade,

11. pojavama težih oboljenja članova posade i putnika.”

Nisam išao za time što piše u pravilniku, niti sam zato vodio brodski dnevnik, već me toliko oduševila činjenica da prvi puta u životu idemo na jedrenje, da sam, pored svih mogućih elektroničkih pomagala koja sam nosio sa sobom, odlučio pisati, dobri, stari, papirnati dnevnik.

Završna stranica brodskog dnevnika Mamma Mia 2022.

O brodici

Za naše plovilo na ovom prvom jedrenju, naš kapetan Erwin odabrao je još prije dvije godine jedrilicu tipa Bavaria 46 cruiser, napravljenu 2008. godine, u raznim verzijama dužina, ali službeno 13,60 m, širine 4,35 m i gaza 2,10 m. Naša Mamma Mia ima dizelski motor od 55 KS, rezervoar od 200-njak litara (nismo provjeravali) i dva rezervoara za vodu, koje smo redovno punili. Za ovu prekrasnu motornu jedrilicu službeni žiri je rekao:

“Europska jahta godine 2015”. Mi kažemo: to ne čudi! To je zato što bi vam bilo teško pronaći još jednu jedrilicu u svojoj klasi koja nudi više prostora, više udobnosti, više luksuza ako to želite, a također je ovako jednostavna za rukovanje. Jedna posebna značajka: ako želite napraviti 4 kabine od verzije s 3 kabine, ogromna prednja kabina može se transformirati u dvije manje kabine u samo nekoliko koraka. Pametan i inovativan – kao i sve iz BAVARSKE. Naša je imala 4 kabine!

11. kolovoza 2022. Četvrtak. Ukrcaj.

Posada: kapetan i chef Erwin, prvi oficir Zhare, sous chef Taca, kapetanova dama Matea, djeca Tia, Karlo i Filip i pas Aron.

Nešto prije 15 sati u četvrtak, nakon dana provedenog u Vodicama kod naših domaćina, susjeda, ali prije svega prijatelja, stigli smo sa tri automobila krcatih stvarima, namirnicama i putnicima, do Obale Murterskih Škoja, gdje se u gradskoj luci nalazila naša ljepotica, čekajući na nas, napunjena gorivom, vodom i opremom, punih brodskih baterija (jako bitno, kasnije ću o tome).

Kako to biva, planovi su jedno, realizacija ide kako to želi sudbina. Po ukrcaju i prenošenju stvari preko trošnog gradskog mola, iz prepuna tri automobila, ukrcali smo osnove za naš dom za sljedećih 10 noći i 11 dana. U neko doba, mislim iza 17:00 sati, otišli smo sa najvećim automobilom po pitku vodu i osnovne namirnice za jelo, jer finija pića (vina i prosecco) smo nabavili još prije desetak dana. U velikom supermarketu, otvorenom tek prije dva tjedna, na ulazu u Murter, kupili smo preko 50 litara vode, što obične, što mineralne i baznih namirnica za obroke koje ćemo sami spremati, kada to bude potrebno. Računali smo i na ulov ribe, jer smo obojica kupili ribolovne dozvole za Jadran.

Naša nabava za desetak dana, nakon što smo već ukrcali dio pića…

Do 19:00 sati ukrcali smo, i složili u četvrtu kabinu na krmi, cijelu našu nabavu, tamo smo posložili ostavu koja je odlično funkcionirala svih deset dana. Svi su znali gdje što stoji, a i sama jedrilica ima mnogo korisnih pretinaca u salonu/blagovaonici/kuhinji, koje smo putem otkrivali. Za večeru smo se počastili posljednjim nezdravim i brzim, bogatim brzim ugljikohidratima, obrokom iz lokalne pekare, radilo se o pizza cutovima, kojih je ostalo i za sljedeći doručak. Nakon toga, po dogovoru je Matea sa preostalim automobilom (dva smo već parkirali kod vlasnika Mamma Mie) otišla očistiti apartman u Vodice, pokupiti neke stvari i obaviti još nabavu za dva dječačića, pogotovo našu bebu Filipa. Nakon nekoliko kava na kopnu, sjedenja na našoj terasi na krmi, čekali smo i dočekali Mateu, koja je došla oko ponoći, pa je valjalo prenjeti stvari i pospremiti ih na mjesto.

Slijedila je, pokazalo se, nešto teža noć (ne i posljednja takva), jer se pijana i pod tko zna kojim još supstancama ohrabrena, balavurdija iz Murtera uputila baš na naš mol i “skriveni” od ostalih, odlučila partijati nedaleko našeg plovila. U 4:00 ujutro, bodreni trepom iz povećeg prijenosnog zvučnika, počeli su i pjevati, što više nije bilo podnošljivo. Rastjerali smo ih samostalno Taca, Erwin, ja i Aron nekada oko 5:30 ujutro. “Divno” iskustvo, no pokazat će se ne i posljednje i ne i najgore, na tom istom mjestu. Budućnost nam je baš svijetla i obećavajuća, imamo kome ostaviti sve što stvaramo…

12. kolovoza 2022. Petak. Prvi dan plovidbe.

Nakon još jedne kraće nabave, posljednje (za neko kraće vrijeme) kavice na lokalnom trgu u Murteru, kupovine ribljeg (prvog u nizu) ručka u lokalnoj ribarnici, pedoče (jadranske dagnje) i jadranske lignje. Naš kapetan je preglao plovilo prije nego što je odobrio isplovljavanje. Bili smo spremni oko 9:30. Plan je bilo dohvatiti Pašman, uvalu Lanđin, zaštićenu od vjetrova i nevere, jer je prognoza bila da će biti jedna u subotu, tako da smo birali sigurnu uvalu, ako ustreba da ostanemo dva dana na plutači, a ujedno da imamo lijepo mjesto za boravak na našoj jedrilici. Po aplikaciji Navionics Boating, za koju sam kupio licencu na godinu dana (pun pogodak!), trebalo nam je nešto više od dva sata za prijeći nekih 12,7 nautičkih milja.

Prvi plov

Po otpuštanju oba mooringa (the ropes, chains, or anchors by or to which a boat, ship, or buoy is moored.), prethodno otkopčane struje i vode, koje na vezu koristite iz luke, prošli smo kroz kolonu brodica koje su čekale na točenje goriva i uputili se, s obzirom na dubinu gaza naše jedrilice, jedinim mogućim izlazom iz luke Murter.

Redom smo prošli otoke: Vinik Mali, Tegina, Zminjak, Radelj, Arta Mala, Arta Vela, otočića Vela Artica i Mala Artica. A onda je kapetan Erwin odlučio da u prvom plovu odmah pokažemo da smo kao posada sposobni i zajedriti, makar na prednje (manje) jedro, koje se zateže i kontrolira sa krme. Ime tog jedra je genova. Genova jedro je vrsta velikog flok ili trouglastog jedra koje se proteže pored jarbola i tako prekriva glavno jedro gledajući sa strane, ponekad ga eliminirajući. Prvobitno se zvao “preklapajući krak”, a kasnije genova flok. Koristi se na jednostranim sloops i čamcima s dva jarbola kao što su jauci i kečevi. Njegova veća površina povećava brzinu plovila pri laganim do umjerenim vjetrovima; pri jakom vjetru obično se zamijeni manji krak.

Plovili smo tako nekih 40-ak minuta, dostižući pristojnu brzinu od preko 3,5 kts (čvora), za našeg teškaša od 14 BRT. Vjetar je bio bočni sa jugozapada. Posada je prošla prvu provjeru! Nastavili smo na motor, brzinom od oko 6,5 kts pored Vrgade i Artine, ispod Kozine, Runjave Kotule, Vele Kotule, Male Kotule, Ošljaka Velog i Gangare u daljini. Ponovno na motor ukazao se Žižanj, sa mnogobrojnim farmama tuna, orada, brancina i tko zna čega, zatim otok Košara, otočić Lanđinić, na ulazu u sigurnu luku za večeras, uvalu Lanđin, otoka Pašmana.

Pašman je otok u zadarskom arhipelagu, od Zadra i Biograda odvojen slikovitim Pašmanskim kanalom po kojemu su, poput niske bisera, razasuti deseci malenih otočića. Morska struja koja mijenja smjer svakih 6 sati čini ovo more najčišćim na Jadranu.
Na svojih 63 km2, 65 km razvedene obale otok Pašman pripada zadarskoj skupini otoka. Sa otokom Ugljanom je povezan mostom u prolazu Ždrelac, a trajektnim vezama s Biogradom i Zadrom.

U neko doba nas je posjetio koncesionar, ili kako to već ide sa pravom na naplatu za plutače, Sreten Bačinić. Cijena je 20 kuna po metru plovila, pa je to za nas u sljedećih nekoliko dana vezivanja na plutače bilo 280 kuna. pored kupljenih namirnica u ribarnici na Murteru, jedini trošak za prvi dan plovidbe. To se smatra vrlo racionalnim, s obzirom da smo računali u pokretni budžet, da će nam trebali 15.000,00 kn za brod – vezove, marine, gorivo, piće i hranu, za nas sedmoro i Arona – morskog psa. Erwin je testirao i mali byboat, gumeni čamac na napuhavanje koji dobijete uz jedrilicu, sa pripadajućim benzinskim vanbrodskim motorom Suzuki, od 2,7 KS. Dovoljno za odvesti našeg morskog psa na pišanjac na obalu, jer je bolestan i potrebno mu je “pražnjenje” svakih nekoliko sati, i dalju i noću. Testirali smo i pripadajući sup, kojeg su se Karlo i Tia nauživali. Ja sam testirao nove peraje, masku i dihalicu, kao i podvodni modul DJI Akcijske kamere, dok je chef spremio pedoče na buzaru i rižoto od lignji. Za prste polizati. Na meni je bilo da se pobrinem za večeru. Da ulovim istu! Na udice koje smo spremno ponjeli sa sobom. I uspio sam, upoznao sam novu ribu, iglice!

Iglice sam lovio na ostatke lignji koje smo spremili za tu namjenu i išlo je sasvim dobro. Vrlo su brze i agresivne. Iglica (lat. Belonidae) je vrsta ribe koju vrlo često možemo pronaći u vodama Jadranskog mora, a najviše obitava područje Visa, Lastova, Kornata i priobalje Istre. Prepoznatljiva je po ”igličastoj” građi tijela, a moglo bi se reći da pomalo sliči maloj ribi sabljarki.

Njezino duguljasto tijelo završava produženom sabljom, odnosno dugim kljunom ispunjenim sitnim zubima. Boja tijela iglice najčešće je zelenkasto-plava, dok joj je površina trbuha u potpunosti bijele boje. U prosjeku naraste do 80 centimetara dužine, a teži oko pola kilograma. Rasprostranjena je po cijelom Atlantiku, Sredozemlju te kod Crnog mora. U Jadranskom moru najčešće je možemo vidjeti kod Visa, Lastova, Kornata i Istre.S obzirom na njezinu sitnu građu i ogromnu živahnost, riba iglica vrlo često iznenada mijenja smjer kretanja, što uvelike otežava ribolovcima da je uhvate. Uglavnom se zadržava u gornjim slojevima vode, gdje lovi sitnije ribe kojima se hrani. Večerali smo ribu, uglavnom iglice!

Noć smo proveli na plutači, nakon prolaska 20 otoka i otočića u prvom danu.

13. kolovoza 2022. Subota. Marina Žut – prvi puta.

Mirno jutro u uvali Lanđin, ustajanje jako rano, s obzirom na opisano stanje našeg starog morskog psa, njegove potrebe i bio ritam najmlađeg člana posade. Nema veze, prekrasno jutro, mirnoća u mirnoj uvali, mirna površina divnoga mora, dubine preko 8 metara, prepune ribe. Krenuo sam nam uloviti ručak za danas, s obzirom da ćemo maksimalno iskoristiti plutaču i sačekati što će biti sa neverom u nailasku. Plan plovidbe za danas je bio,nakon ručka otploviti svega 5 milja do obližnjeg otoka Žuta, sa prekrasnom ACI marinom, koja će, pokazalo se, biti naše boravište za nekoliko mirnih i lijepih dana bez plovidbe.

Ulovili smo pregršt iglica i drugih neimenovanih riba. U svakom slučaju preko kilogram ribe, sasvim dostatno za ručak uz krumpir salatu za prilog. Planirali smo otploviti nakon ručka, no lokalni pljusak je bio brži, tako da smo ostali odmoriti, i uvjeriti se kako brodski prozori propuštaju vodu, no ništa od naše opreme nije nastradalo, a imali smo i razne vrste pelena od Filipa, za hvatanje tekućine. Svi smo odrijemali i nakon pospremanja svega, oko 13:45 krenuli na kratku plovidbu za danas.

Prošavši opet pored malenog Lanđinića, slijedio je Gangarol i Bikarijica, da bismo kratku i jednostavnu plovidbu završili prolaskom sjeverno od Maslinjaka i rta Ražanj, na ulasku u siguran zaljev gdje je od svih vjetrova zaklonjena, ACI Marina Žut. Smještaj, odnosno mooring smo rezervirali online, putem aplikacije, tako da su nas iza 15:00 sati, vješti momci koji tamo rade na prihvatu brodova i putnika, pričekali strpljivo i odgledali naša dva neuspjela prilaza zbog nešto jačeg bočnog vjetra, da bismo u trećem pokušaju uspjeli, na krmu, kako se jedino ulazi na mooring u marine, pristati, vezati se u četiri točke i mirno prebaciti našu brodsku izlaznu dasku na lijep, betonski mol, koji je vodio do svih objekata ove moderne marine.

ACI Marina Žut za sve koji posjećuju Kornate neizostavna je nautička postaja. Smještena je na najzapadnijemu dijelu uvale Luka Žut, a sama uvala nalazi se u sjeverozapadnome dijelu kornatskoga arhipelaga, izvan granica Nacionalnoga parka Kornati. Za jake se bure preporuča vez na sjevernome kraku gata te na bovama, a za jakoga juga mnogo su ugodniji vezovi na južnome kraku. Brodovi s gazom većim od 3 metra vežu se duž cijeloga južnog kraka gata ili na samome kraju sjevernoga kraka. Za jake bure preporučuje se vez na sjevernome kraku gata marine te na bovama, dok su za jakog južnog vjetra znatno ugodniji vezovi na južnome kraku gata. Brodovi s gazom većim od 3 m vezuju se duž cijelog južnog kraka gata, ili na samom kraju sjevernog. Otok Žut, uključujući marinu, sastavni je dio žutsko-sitske grupe otoka smještene u sjeveroistočnome dijelu kornatskoga otočja. Marina ima preko 100 vezova, 15 bova za brodice do 12 metara dužine, bankomat, sanitarije, trgovinu, restoran i besplatan wi-fi. Naravno, kada pristanete, struja i voda (koje se “toče” u određena doba dana i noći) su u cijeni od 108 EUR/noć.

Ribarenje danas nije išlo, ali smo složili impresložili udice za neke druge dane, s obzirom da smo imali vremena. Za večeru je Erwin napravio paštu sa odličnim Tacinim domaćim pestom i istraskom pancetom. Naravno, otvorili smo i jedan od prosecca koje smo imali za svaki dan. Navečer smo pogledali veliki derbi Dinamo – Hajduk, gdje su plavi “ubili” bile sa 4-1! Uz nekoliko pivica išli smo spavati u prilično svježoj noći sa ovaj puta pritvorenim prozorima. Nedjelja je planirana za plovidbu prema sjeverozapadu, nismo još sigurno do kuda.

Noć smo proveli u marini, nakon prolaska 5 otoka i otočića u drugom danu.

14. kolovoza 2022. Nedjelja. Knež, Iž.

Jutarnje pripreme u prvoj marini protekle su brzo. Nakon zdravog doručka, koji smo svi konzumirali na sličan način, djeca razne omiljene žitarice, a mi odrasli zobenu kašu sa voćem, jogurtom i orašastim plodovima, slijedila je jutarnja kavica i pisanje papirnate verzije ovoga dnevnika. Svako jutro, uz kavicu, za prethodni dan. U 8:00 sati su nam uključili vodu u marini pa smo dopunili tankove sa vodom za pranje suđa i tuširanje. Brodska baterija, koja očito drži nekih 16-18 sati punog rada, prvenstveno napajajući dva hladnjaka, jedan mali, koji ima čak i ledenicu, te onaj veći, kao veliki box, za pića, jogurte i što već treba. Nakon dopunjavanja sve ga potrebnog, otkopčali smo priključke, išli obaviti manju kupovinu, pospremili sve stvari koje nisu dozvoljene za palubu tijekom plovidbe, učvrstili byboat ispod jarbola, sup uz ogradu. Okupali smo se još jednom u prekrasnom morskom prirodnom bazenu preko širine mola, koji ovu marinu čini vrhunskom i oko 10:30 smo bili spremni za polazak. Plan plovidbe je bilo doploviti do otoka Iža, točnije uvala Vodenjak, na samom jugoistočnom vrhu otoka, ako bud mjesta, s obzirom da je nedjelja, i svi koji su uzeli chartere redovno u subotu, sada su vani i more je krcato plovilima! Planiranih 11,4 NM.

Isplovili smo ponovno pored otočića Maslinjaka i rta Ražanj, dugim, ravnim potezom prema samom Ižu. Ciljali smo sjeverozapad, pored Ravne Sike, na kojoj možete iznajmiti smještaj, ali i cijeli otok! Prošavši Rončić, Skalu Malu, i Veliku, a na istoku veći Sit, ciljali smo prolaz između Kurbe Male i Brušnjaka. Na omalenom Relinu još jedna robinzonska oaza, a onda su niz zaključili Božikovac i Balabra Vela. Nekoliko milja smo plovili naoko otvorenim morem, bez otočića i hridi sa ijedne strane, ali se na sjeveroistoku pružao pogled na Pašman i Ugljan u daljini. Na zapadu je bila Lavdara. Iza Lavdare se jasno vidio ogromni Dugi Otok, koji ćemo posjetiti sljedeći, nakon Iža. U toj galeriji otoka su bili i Mrtonjak i Tukošćak, a sve bliži je bio Iž. Uvala Vodenjak je bila skrivena iza spomenuta sljedeća dva otočića, Mrtovnjaka i Tomešnjaka, a uz Školjić. No, sezona na vrhuncu i spomenuta nova flota chartera koja je isplovila iz mnogih luka jučer, ili danas ujutro, nije dozvolila da nađemo željeno mjesto u ovoj uvali, tako da smo oplovili pored mjesta Bršanj i Mali Iž, i uplovili u relativno otvorenu uvalu, malenog mjesta Knež, općina Mali Iž. Našli smo mjesto na plutači, sa kojima smo sada već imali iskustva, tako da nije bilo problema uhvatiti jednu iz prve, nekih stotinjak metara od obale, dovoljno blizu za byboat i Aronove potrebe. Sa dodatnih milju i pol, došli smo do nekih 13 NM za danas.

Noć smo proveli vezani na plutaču, nakon prolaska 20 otoka i otočića u trećem danu.

15. kolovoza 2022. Ponedjeljak. Dugi Otok.

Danas, mnogim Hrvatima u gužvama na cestama završava produženi vikend, no mi u laganom tempu planiramo desant na Dugi Otok. Čekala nas je kraća plovidba od nekih sat i pol, no prvo jutarnja rutina. Dok sam čekao ostale da ustanu i da obavimo zdravi doručak, upecao sam, gotovo kao i u uvali Lanđin, sasvim dovoljno ribe za ručak. Krenuli smo put Brbinja, trajektne luke na Dugom Otoku, ali i dobre, zaklonjene od bure (ne i juga) uvale, sa desetcima plutača za najam. Doručak, kavica i lovili smo mjesto na plutačama, nasuprot trajektne luke, trajekta koji ovaj veliki otok povezuje sa Zadrom, nekoliko puta na dan.

Da ne bismo provjeravali gaz naše jedrilice, obišli smo otočić Knežak i uputili se put sjeverozapada, do kraja Iža, uz mjesto Veliki Iž, pored otočića Rutnjaka, sa jasnim pogledom na tvrđavu Sv. Mihovila na Ugljanu.

Zaokrenuvši oko rta Oslinjac, otvorio se pogled preko otvorenog mora prema sredini Dugog Otoka. Prošli smo pored Velog, Malog i Srednjeg otoka, naime baš tako se zovu, i uputili se prema onom Dugom Otoku, njegovoj sredini, i luci Brbinj. Nakon nekoliko milja otvorenog plova, po nešto nemirnijem moru, ušli smo u duboki zaljev Brbinjske luke, na njenu jugozapadnu stranu sa plutačama, koje su bile sve slobodne?! Na kartama je još označena i kao Lučina/Zaglav. Sa desne strane ulaska u ovu veliku uvalu je otčić Utra i Rt Utra. Bilo nam je malo čudno vidjeti tolike prazne plutače, no odlučili mso ostati, jer se vjetar počeo smirivati. Tradicija sa uspješnim pecanjem se nastavila, tako da smo večerali svježu, bijelu ribu, ravno iz Jadrana, nakon preplovljenih 8,9 NM.

Noć smo proveli vezani na plutaču, nakon prolaska 5 otoka i otočića u četvrtom danu.

16. kolovoza 2022. Utorak. Mirna marina Žut.

Ipak mirna noć, bez najavljene kiše, i nove provjere naših prozora. Nije išla niti ona najavljena za 10 sati, no svejedno smo, sa pogledom prema tmurnom Kvarneru, odlučili, pokazalo se najdulju plovidbu našeg ljetovanja, odraditi što ranije, sa planiranim stajanjem u nekoj atraktivnoj, azurnoj uvalici, dovoljno pitomoj za našu oveću jedrilicu.

Ostavili smo Utru sa lijeve strane i krenuli duž Dugog Otoka, prema jugu. Prošli smo hrid Pohlid, te otoke Mrtovnjak, Galijicu, Ravu (sa dvije divne uvale Lokvina i Marinica), od kuda nam se otvarao pogled na najzaštićeniju uvalu na Dugom Otoku, uvalu Luka. Mi smo prošli sjevernije između Luškog otoka i Maslinovca. I tada smo na karti spazili maleni otočić Krknata, i Kravu iza njega. To je nasuprot mjesta Žman na Dugom Otoku. To je bilo to! Ušli smo u prekrasnu uvalu, sa 8-10 metara dubine u središnjem dijelu, dovoljno za našeg teškaša, da isprobamo bacanje sidra. Električno vitlo nije imalo nikakve oznake, tako da smo prvi puta pustili podosta lanca, no nismo bili zadovoljni, i ponovili smo postupak. Naizgled je bilo dovoljno zategnuto i držalo nas je na mjestu (barem neko vrijeme).

Dokaz da smo bili dobro usidreni…

Uživali smo u kupanju u azurnom moru, sa pijeskom na dnu, plivajući do malenog mola sa istom takvom pješčanom plažom. Napravili smo foto shooting i nekoliko dronfija, kao i gornji video. Nakon sat-dva napravila se gužva u uvali, kako su pristizali drugi brodovi, a i vjetar i valovi su pojačali, dok smo mi uživali u brzom ručku. Nakon tog uživanja, tijekom ručka smo primjetili da se neuobičajeno vrtimo, i shvatili smo da smo se otkvačili sa mekanog travom obraslog pješčanog dna. Sve je bilo u redu, no nismo se htjeli ponovno sidriti, već smo odlučili poći do našeg “starog” odredišta, ACI marine Žut. Naime, tamo, ako u nizu noćite tri noći, ili u kombinaciji sa ACI marinom Piškera, onda vam je treće noćenje besplatno. Odlučili smo iskoristiti tu mogućnost i malo odmoriti od lova na plutače, nevere i drugo, s obzirom na satav naše posade. Svima dobitna kombinacija.

Slijedio je još jedan niz otoka: Tukoščak, Mrtonjak, Lavdara, Mali Trimulići, Veli Trimulići, Trstikovac, Skala Vela, Skala Mala, Rončić, Glamoč, Ravna Sika, pa nekoliko hridi i opet pored već poznatog Maslinjaka na mooring, s obzirom na već pojačani vjetar, iz trećeg pokušaja. Mir!

Kako smo došli u marinu Žut, odlučili smo tamo ostati na barem tri dana, kako bismo iskoristili gratis noć, koju stičete ako boravite tri dana zaredom u ovoj marini i/ili marini Piškera na Kornatima. Nakon stresnog pristajanja po vjetru, odlučili smo naći neko mjesto za večeru, da ne pripremamo istu sami. Dovoljno smo bili štedljivi da smo si to mogli priuštiti. Erwin je prošetao do restorana Sandra, koji se nalazi na krajnjoj točci zaljeva, koji obiluje raznim atrakcijama, čak ima i glamping pozicija u malom kampu.

Kako god, za večeras smo odabrali oslića ispod peke, najmanji je bio 2,7 kg, nisam nikada vidio takvog monstruma od oslića! Navečer smo išli zajedno po veliku peku, sa pripadajućim prilozima, a dok smo čekali na prvi pripremljeni obrok iz restorana od početka našeg jedrenja, morali smo probati neku šibensku travaricu. Sasvim ok.

Večera je bila za pet, za razliku od Dinama, koji je doživio prvi ovosezonski poraz na travnjacima.

Noć smo proveli u marini Žut, nakon prolaska 20 otoka i otočića u petom danu.

17. kolovoza 2022. Srijeda. Marina Žut.

Brzo i lako je navikuti se na ovakav boravak u marini. Ustaneš u svom, kako smo zvali kabinu, “grobeku”, s obzirom na klaustofobičnost i skučenost prostora, protegneš se, navučeš kupaće i skočiš u more koje je na svega nekoliko metara od naše jedrilice, samo preko daske i širine mola. Puno plivanja, čak i do plažice ispred restorana Sandra, gdje su Karlo i Filip uživali u šljunku. Za danas je slijedila narudžba ručka. Išli smo na siguran pogodak – tuna steak! Naručili smo pet porcija za nas četvoro odraslih i troje djece, sasvim dovoljno sa prilogom. Cijena, kao i jučer, odokativno skrojena za nas domaće. Inače je prava cijena bilo koje ribe 650 kn/kg bez priloga.

Usluga ove samodostave ručkova je bila toliko dobra da su nas sa “gumom”, kako su zvali brzi čamac sa 200 KS i tvrdim dnom, vozili od restorana do broda ili našeg mola, nadomak broda. Fantastično! Popodne gomila ulazaka i izlazaka iz mora, skokovi, sup, kao da smo na ljetovanju u nekom resortu. Slijedio je ponovni pokušaj pecanja sa prerađenim udicama, kojima je ovoga puta olovo na dnu, pa iznad udica i nema plovka, lovi se na trzaj, odnosno osjećaj trzanja ribe. Lovili smo što god se ulovi, no ispostavilo se da nasuprot restorana Sandra, gazde Božikova, idu morski vukovi, čudne ribe, čudnog izgleda i trzaja kao da vam je zagrizao brancin od pola kile.

Večera je slijedila sa friganom ribom, ostacima kalamara koje smo opet kupili smrznute za ješku i domaćim pommesom, za koji je chef potrošio puno ulja, jer tako treba. Sve smo dobro zalili sa crvenim vinom i proseccom, ne baš tim redoslijedom. Dan je ispao skroz OK. A za sutra već imamo rezervirane škarpine koje je Erwin naručio, kada su popodne išli na kavicu kod Sandre. Ovoga puta na gradele. Dan bez plovidbe, s obzirom na vrijeme provedeno u marini, na sigurnom vezu.

0 NM i jedan otok na kojem se nalazimo – Žut!

18. kolovoza 2022. Četvrtak. Marina Žut.

Evo nas u marini Žut, ukupno gledajući već četvrti dan. Ovaj je gratis, s obzirom da je treći u nizu, a s obzirom na lošu prognozu za noćas i sutra, bit će i peti, sutra! Prognoza je nešto što trebate ozbiljno pratiti i smatrati bitnim za planiranje plovidbe. Krajnje poštovati kada ste na moru!

Kada odlučite provesti nekoliko dana u marini koja ima sve što trebate, toalet, tuš, normalan WC, nekoliko restorana, mala trgovina, veliki mol gdje pecamo. Također ova marina ima iza mola ogroman bazen za kupanje sa protočnom morskom vodom, veličine otprilike 300 sa 30 metara. Predivno!

Iz broda treba 3 koraka za skok u jutarnji bazen. S obzirom na prognozu, puhao je cijelo vrijeme vjetar i mučio nas je stalno mooring, pokušavali smo izravnati brod nekoliko puta, no jedrilica do nas je bila dosta široka i veća i jednostavno se nismo mogli izravnati. Pokušali smo i sa motorom i sa natezanjem, jer je mooring bio pričvršćen u 4 točke, no nije išlo. Ručali smo opet vlastitom dostavom iz restorana Sandra, ovoga puta 2 kilograma škarpine sa gradela. Jako dobro, a cijena standardna za nas, nešto ispod one objavljene. I marina ovoga puta novih 814 kn, jer smo ispucali dan gratis.

S obzirom da smo kupili i ponjeli dovoljnu količinu pića i nismo prve dane išli po restoranima, sve je još uvijek u okviru budžeta. Još dva dana do povratka u bazu u Murter, gdje naša Mamma Mia odmara, jer je vremešna kao i grupa koja izvodi pjesmu čije ime nosi.

0 NM i jedan otok na kojem se nalazimo – Žut!

19. kolovoza 2022. Petak. Marina Žut.

Posljednje noćenje u omiljenoj marini će ipak biti večeras, jer smo odlučili ostati i taj posljednji dan, pa onda u subotu u cugu povući do Murtera, uz stajanje negdje. Osoblje marine nas već prepoznaje, pozdravlja i više se nečude zašto smo toliko dana proveli ovdje. Svi se dobro osjećamo nakon kišnog jutra i noći, sa prognozom za sunčano poslijepodne. Za danas smo imali dogovren posebni ručak, školjke na buzaru i baš se veselimo tome. Čak i ja koji sam desetke godina zazirao od školjaka, nakon trvanja ranih devedesetih, uživam u buzari. Naš domaćin u restoranu Sandra, a skužili mso ga po govoru, ipak nije gazda, već jedna sarajlija – tuzlak koji ovdje boravi već godinama i uživa. Opet nas je lijepo odvezao do našeg broda sa gumom od 200 konja. Inače se ispred Sandre može biti besplatno vezan na mooringu, ali ako trošiš njihovu hranu. Fer!

Dogovor za subotu, naš posljednji dan plovidbe je da idemo od Žuta, između otoka, do Vrgade, gdje je sve trebalo započeti. tamo ćemo ručati granciporre (rakove), koje je Erwin ulovio noćas ostima. Napravit će ih na paštu sa pelatima. Nakon toga ćemo prema Murteru gdje bismo htjeli doći do 16 sati, da stignemo polako sve stvari odnjeti do auta po koje bismo otišli kada pristanemo. Posljednje veče smo inače malo pecali, uhvatili nekoliko morskih vukova, pojeli lovačku večeru od svega što smo uhvatili u frižideru i popili butelju nekog od preostalih vina koje smo ponjeli sa sobom. Sve smo točno izračunali i kući ćemo odnijeti svatko po bocu crnog i nešto vode, a i novčića će ostati za janjetinu po putu kući.

20. kolovoza 2022. Subota. Povratak u Murter.

Subota je osvanula sunčana, prazne marine, sa gomilom slobodnih vezova, s obzirom na smjenu chartera. Nova gužva se očekuje tek u nedjelju ujutro kada će svi oni, puni entuzijazma i želje za plovidbom isploviti. Željet će istražiti neki od 1244 otoka i otočića u Jadranu.

Prema posljednjim podacima, u Hrvatskoj trenutno ima 1244 velikih, i nešto manjih otoka. Od ove velike brojke nisu svi naseljeni, stanovnika ima samo na njih 67. Najveći otoci u Hrvatskoj su redom: Cres, Krk, Brač, Hvar, Pag, Korčula, Dugo otok, Mljet, Vis i Rab. Važno je spomenuti da se dugo vjerovalo da je Krk zapravo najveći otok u Hrvatskoj, što je bio pogrešan podatak. Iako razlika nije velika, Cres je ipak najveći hrvatski otok. Imamo bezbroj prekrasnih plaža za kupanje, samo što mi sa našim krstašem baš ne možemo pristati gdje god poželimo, već moramo birati vanjske plutače ili mooringe, a njih baš i nema posvuda.

Nakon jutarnjih formalnosti, doručka i plaćanja jubilarnog petog dana u marini Žut, točenja vode u poluprazan zadnji tank (nakon što sam prethodno izronio spojnicu zavodu sa 3 metra dubine gdje mi je ispala u more). Bili smo se spremni otisnuti, otkvačili prednje mooringe, no…nismo isključili struju, no i to smo riješili uz pomoć susjeda, brzo i bezbolno.

Kroz uvalu Podražanj, uz rt Ražanj, napustili smo sigurnu luku i otok Žut i pored omalenog Maslinjaka okrenuli na istok, pokraj rta Strunac, uz redom otoke Gangarol, Tovarnjak, Gustac, Bisagu Velu i Malu, Babuljaš Mali, i Veli, Bikarijicu, hrid Galijolica, Kosaru, Kosaricu, Žižanj sa predivnim maslinikom, Gangaro, Malu i Velu i Runjavu Kotulu, Pašman u zaleđu i pogled na Pakoštane. Onda su na red došle Kozina i Artina, pa uz cijelu Vrgadu, do uvale Kranje, gdje smo posljednji puta koristili plutaču, ova je bila nekakva kao udica sa plovkom. Tu smo pristali da Aron i Erwin posljednji puta iskoriste byboat za piškenje na obali i onda pripremili odličnu paštu sa granciporrima od sinoć. Slasno!

Prošli smo još Artu Velu, Veli Gubavac, Artu Malu, Mali Prisnjak (prošli kroz plićinu od 2,8 metara, što je bilo naknap za naš gaz. Slijedili su Radelj, Žminjak, Veli Vinik, Tegina, Mali Vinik i vrlo tvrdo i napeto pristajanje nošeni vjetrom, uz svesrdnu pomoć naših novih susjeda na mooringu u Murteru, Turaka koji su kupili brod i čekaju danima papire za odlazak sa istim za Tursku.

Trebalo nam je dosta vremena da se uspijemo zadovoljavajuće zavezati, jer su moorinzi u gradskim lukama prilično neodržavani i isprepleteni, za razliku od onih u lijepim marinama, a i sve ostalo je takvo različito, pa i noćenje, na koje neću trošiti slova, jer nažalost onoj mladeži sa početka priče, koji su još gore i žešće ponovili divljanje tijekom naše posljednje noći niti Bog ne može pomoći, nažalost.

Posljednjim plovom smo nabrali nekih 16,5 NM.

21. kolovoza 2022. Nedjelja. Murter.

Mirno vam more svima koji ste sada tamo ili ćete pokušati nekada ovakvo nešto, a naš rezime je sljedeći:

11 dana

Ciao!

pogled na većinu od naših 110 otoka iz priče by Boris Kačan

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.